WIJ HEBBEN EEN MISSIE!


Heb je soms het gevoel dat je niet zo snel vooruitgaat als je zou willen of valt jouw dagelijks ritme moeilijk te combineren met het traditionele muziekonderwijs?

Musicmasterclasses.be is een hedendaagse manier om muziek te leren, waar je volledig vrij - maar toch met de nodige begeleiding - muziek kan leren op eigen tempo, op de plaats waar jij je het best voelt en wanneer het voor jou past. Zo ben je helemaal zeker van een boost in je muzikaal groeiproces.


WE BIEDEN EEN

EFFICIËNT LEERPARCOURS AAN!


Onze missie is:
  • je van harte te verwelkomen wanneer je de allereerste keer deze site bezoekt,
  • je te begeleiden met de hulp en met de ervaring van professionele muzikanten,
  • je te helpen met gratis tools als abonnee,
  • je te begeleiden om deze tools actief te leren toepassen
  • en je ten slotte die muzikale trappen hoger te brengen als klant van onze cursussen.

Leer van ons via ons youtube-kanaal en via onze facebookgroep. We posten wekelijks nieuwe tutorials met gratis downloads en tips&tricks en algemeen advies.



WAT ZIJN DE REACTIES VAN ONZE STUDENTEN?



"Schitterende ervaring !! Ik krijg opnieuw enthousiasme en goesting me verder in de muziek te smijten. Aandacht voor techniek, muzikaliteit, analyse & interpretatie zowel individueel als op groepsniveau. Dit alles in een vlotte, super-motiverende en humoristische stijl. Hoop van harte dat dit initiatief wordt verder gezet.

"

- Geert Dom, Boechout

""Het perfecte initiatief voor muziekstudenten die 2 maanden zonder les te lang vinden. Professionele begeleiding waarin zowel het theorethische als het praktische aan bod komt. Er wordt ook grondig rekening gehouden met het niveau waarop je je momenteel bevindt. Leren musiceren zonder in te boeten aan fun ... kortom: een aanrader!""

- Gilles Derieuw, Oostende

"Certains trombones adorent les warm-ups. D'autres les détestent.

Il faut un juste milieu !

Phil Abraham propose quatre études qui développent la résistance (Foolish Hard), la souplesse (Well you Needn't), la colonne d'air (Mood Indigo) et la respiration (Misterioso). Et encore, je dois en oublier :-)

Bravo Phil pour ce travail ... que je dois faire !"

- Jean-Marc Farinone, Paris



WIE ZIJN WE?


Bas Bulteel & Stijn Deprez zijn de oprichters van deze site.

Bas Bulteel is professioneel actief muzikant, die ook jarenlang ervaring heeft als lesgever. Hij heeft een breed muzikaal spectrum en combineert tal van muzikale projecten. Hij speelde samen met het kruim van de Belgische en internationale jazz. Hij is een echte perfectionist en gaat ervan uit dat muziek een topsport is waarvoor dagelijkse training essentieel is.

Stijn Deprez is opgeleid als lesgever. Het zit er bij hem ingebakken om alles wat hij tegenkomt te analyseren om na te gaan wat er nog aan kan verbeterd worden. De drang naar efficiëntie is immens. Daarom specialiseerde hij zich bijvoorbeeld als rekencoach met de focus op rekendidactiek en paste hij tal van andere onderwijsvernieuwingen toe in zijn dagelijkse praktijk. UDL is daarvan de meest wetenschappelijk onderbouwde en belangrijkste voorbeeld.

Hij groeide op tussen muzikanten en volgt actief muziekonderwijs online en in het traditioneel onderwijs.

Samen vormen Bas en Stijn de ideale match om voor jou de meest efficiënte muziekopleiding te ontwikkelen.


WE BEGRIJPEN JE!


Stijn studeerde actief muziek op niveau middelbare graad en begrijpt als geen ander dat muziek studeren niet altijd van een leien dakje verloopt.

Musicmasterclasses.be wil helpen om efficiënt muziek te leren:

  • We voorzien oefeningen en cursussen waar theorie steeds gekoppeld wordt aan een praktische toepassing. We zijn er immers van overtuigd dat theoretische kennis steeds nodig is om uit te groeien tot het hoogst haalbare. De theorie moet echter zo aangebracht worden dat er steeds onmiddellijk praktisch mee aan de slag gegaan wordt.
  • Online lessen zorgen er voor dat je de theorie kan krijgen, wanneer jij er klaar voor bent of wanneer jij er nood aan hebt. Dankzij de voortdurende mix van theorie en praktijk verloopt het leren sneller.
  • Je verliest geen tijd met verplaatsingen omdat dat voor online lessen niet hoeft. We richten wel live workshops, live streaming masterclasses in en spreken wel af op bepaalde jamsessies, want podiumervaring is ook cruciaal!

WAARDOOR IS ONZE METHODE EFFICIËNT?


Onze methode is geïnspireerd door het UDL-model.
Universal Design for Learning (UDL) is een onderwijskundig framework dat gericht is op het ontwikkelen van flexibele leeromgevingen en -methoden die aan de diverse behoeften van alle leerlingen voldoen. Het concept is gebaseerd op het principe van 'universeel ontwerp', oorspronkelijk toegepast in architectuur en productontwerp, wat inhoudt dat producten en omgevingen vanaf het begin zo ontworpen worden dat ze door iedereen, ongeacht hun capaciteiten of beperkingen, gebruikt kunnen worden.

UDL wordt gekenmerkt door drie primaire principes:

  1. Meervoudige vormen van representatie: Dit principe gaat over het aanbieden van informatie op verschillende manieren. Het doel is om alle leerlingen, met hun diverse manieren van informatie verwerken, te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld zijn door tekst aan te vullen met audiovisueel materiaal of praktische ervaringen.
  2. Meervoudige vormen van actie en expressie: Hiermee wordt erkend dat leerlingen verschillen in hoe ze hun kennis en vaardigheden tonen. UDL bepleit voor meerdere manieren waarop studenten opdrachten kunnen uitvoeren en hun kennis kunnen demonstreren, zoals schriftelijke opdrachten, presentaties, of praktijkprojecten.
  3. Meervoudige vormen van betrokkenheid: Dit principe erkent dat motivatie en betrokkenheid verschillen onder leerlingen. Het benadrukt het belang van het aanbieden van keuzes en uitdagingen die relevant en interessant zijn voor elke leerling, om zo de betrokkenheid te maximaliseren.

Door UDL te implementeren, streven lesgevers ernaar een leeromgeving te creëren die toegankelijk en effectief is voor alle studenten, ongeacht hun leerstijl, achtergrond, of capaciteiten. Dit sluit aan bij onze interesse in onderwijsvernieuwing en efficiëntie, en wordt weerspiegeld in de aanpak van MusicMasterClasses.



Universal Design for Learning (UDL) is vergelijkbaar met een helix zoals je ziet op de afbeelding hierboven, waardoor een brede groep mensen, zoals mindervaliden, zwangere vrouwen en fietsers, makkelijker hogere niveaus kunnen bereiken. Dit concept sluit nauw aan bij de visie van Music Masterclasses: net als een helix, die toegankelijker is dan traditionele trappen, streven wij ernaar om muziekonderwijs toegankelijk en haalbaar te maken voor iedereen, ongeacht hun startniveau of achtergrond. Onze aanpak erkent en omarmt diversiteit in leerstijlen en capaciteiten, met het doel om elke student te helpen zijn of haar muzikale potentieel te bereiken op een duurzame en doordachte manier.

WE GROEIEN ZELF 24/24 EN 7/7


Dit is een gloednieuw en ambitieus project, met wellicht nog tig van kinderziektes. Daar werken we constant aan. Tutorials, pdf's en cursussen worden geregeld aangevuld, afspraken met masters worden voortdurend gemaakt om cursussen op poten te zetten.

We willen elke dag beter zijn dan de dag ervoor, dat maakt ook deel uit van onze missie. We geloven er immers echt in dat we het verschil kunnen maken en het meest efficiënt denkbare muziekonderwijs kunnen aanbieden.